sedikit penghargaan...

"semoga semua artikal yang ditulis dapat memberikan sedikit perubahan kepada pembaca sambil ana sebagai penulis mendapat sekali pahala hasil perubahan pembaca"

Thursday, December 8, 2011

Pengalaman Mengajar Kita Cara Hidup 2

Bismillahirrahmanirrahim..

Allahumma La Sahla, Illa Ma Ja3altahu Sahla, Wa Anta Taj3alu Allazi Iza In Syi'ta Sahla

"Allahumma InnaKa Ta3lam Anna hazihil Qulub, Qadijtama3at 'ala Mahabbatik, Waltaqad 'ala Tha3atik, Watawahhadat 'ala Da3watik, Wata3ahadat 'ala Nasratik Syari3atik.. Fawaththiqilla humma bitatha, Wa Adimmuddaha Wahdiha Subulaha Wamula'ha Binurik Allazi La Yahbuk.. Wasyrah Sudhuraha Bifaidhil Imanibik, Wa Jamili Tawaquli 'alaik.. Wa Ahyiha Bima3rifatik Wa Amitha 'ala Syahadatik Fii Sabilik.. Innaka Anta Al-'aliul 'adzim.."


Alhamdulillah.. Sekian lama saya tak update laman saya nie.. terlalu sibuk mengharungi badai duniawi sehingga terlupa nak update laman nie..

Sebagai manusia yang pernah duduk terperap di dalam medan latihan da'wah, sudah tentu kaget bila diri ini dibawa keluar melihat suasana dunia sebenar yang berbeza sama sekali dengan medan latihan sebelumnya.. Jika di medan latihan, seorang penda'wah itu sangat menjaga batas-batas pergaulan diantara lelaki dan perempuan hanya kerana suasananya yang begitu indah.. penda'wah itu juga sangat petah dalam berkata-kata terutama dalam menegur rakan-rakan yang melakukan kesilapan.. ada yang sampai sanggup bersumpah akan pertahankan Islam walau apa jua keadaan sekalipun..

Hmm... itu hanya di dalam medan latihan da'wah sahaja.. memang la penda'wah itu dapat melakukan segala-galanya walaupun tanpa disuruh..

Akantetapi, jika dilontarkan penda'wah tersebut ke medan sebenar, akan terbentang 2 situasi yang menunjukkan hasil latihan industri seorang penda'wah tersebut..

Situasi pertama, seorang penda'wah itu dilontarkan ke dalam suasana sebuah institusi pelajaran.. kita anggap je kolej/universiti/seumpamanya.. di Malaysia, sangat susah untuk kita temui suasana yang sama dengan suasana di medan latihan da'wah kita.. dalam situasi belajar.. jadi, faham-faham je la apa yang saya nak sampaikan.. walaupun siswinya bertudung, nampak sopan-santun dll.. tetap akan ada juga hantaran-hantaran  yang dibuat oleh musuh kita iaitu syaitan.. seperti mula-mula berkawan sahaja dengan perempuan, lama-lama   akan berputik juga perasaan di hati tu.. jadi.. jika penda'wah itu menjadi seseorang yang hanya mengikut apa sahaja yang penda'wah lain lakukan tanpa memahami tujuan perlaksanaan tersebut, bila dia berada dalam situasi begini.. tidak ditolak kemungkinan bahawa dia akan terjebak sekali dalam perkara-perkara sebegini.. seperti couple khasnya.. jika instint seorang penda'wah masih kuat dalam jiwanya, dia akan tersedar dan terus melawan hantaran-hantaran halus ini.. jika masih kuat la kan..

seorang penda'wah yang sudah menanam pasaknya dengan kukuh tidak
akan hanyut dengan izin Allah...


Situasi kedua pulak, seorang penda'wah itu dilontarkan  ke dalam suasana sebuah institusi pelajaran yang betul-betul Islamik.. suasananya dihidupkan dengan syiar Islam.. pergaulan dijaga seratus peratus.. segala-galanya dilahirkan melalui hati yang ikhlas tanpa sedikit pun hipokrit di hati.. hmm.. kalau saya dapat suasana macam ni, saya bersyukur sangat-sangat kerana Allah menghantar saya ke tempat macam tu.. kalau ditanya pada pen'dawah yang lain pun akan dijawab jawapan yang sama juga..

Jika diberi pilihan untuk dihantar di mana, sudah pasti anda inginkan situasi kedua juga.. tetapi, jika dilihat pada situasi pertama, seorang penda'wah itu tidak akan hanyut jika semasa di medan latihan dahulu, dia mengumpulkan segala pengalaman-pengalaman daripada orang-orang lama kerana pengalaman orang lama sangat berguna pada orang-orang baru..

Pengalaman Sememangnya Mengajar Kita Cara Hidup.. Lebih-Lebih Lagi Sebagai Seorang Penda'wah..

No comments:

Post a Comment

 
 

Followers

Pembaca