sedikit penghargaan...

"semoga semua artikal yang ditulis dapat memberikan sedikit perubahan kepada pembaca sambil ana sebagai penulis mendapat sekali pahala hasil perubahan pembaca"

Thursday, January 13, 2011

perlukah komputer di dalam kehidupan??

Bismillahirrahmanirrahim...

Pagi tadi, saya telah pergi ke Pejabat Agama Islam Daerah Klang untuk urusan permohonan guru KAFA bagi mengisi ruang penantian result STAM. Setelah selesai, saya menyeberangi jalan besar di hadapan pejabat daerah itu. Terus-terang saya cakap, terasa macam selautan buaya yang sedang menanti makanannya jatuh ke dalam mulutnya(ni peringatan 1#).

Selesai menyeberangi jalan besar tu, saya terus berjalan menuju ke Masjid Bandar Di Raja Klang untuk beriktikaf di situ. Sesampainya saya di masjid itu, terasa sangat lama tidak menunaikan solat sunat dhuha jadi peluang telah dibuka dengan sangat luas dan saya terus menunaikan solat dhuha dengan rasa bersyukur(ni peringatan 2#).

Selesai solat dhuha, saya bersandar di tepi dinding berdekatan sambil tangan mengaktifkan netbook samsung untuk menyambung kerja sedikit. Sedang saya khusyu' melayan netbook, seorang pak cik berumur 40an nak masuk 50 tahun datang menyerpa saya dengan salam. Ikuti perbualan kami di bawah:-

___________________________________________________________________________________

pak cik : assalamu'alaikum! belajar lagi ke?
saya     : wa'alaikum salam, eh! tak lah...dah habis dah. sebelum saya amik STAM. skang ni tengah cari keje sementara...ye la tengah result kan..

pak cik : kamu ade komputer ye? pak cik ingat, nak beli 1 untuk pak cik belajar.
saya     : ha! pak cik masih belajar ke?

pak cik : idak le..pak cik nak belajar cara nak guna komputer ni je..kamu tu muda2 lagi dah pandai dengan komputer tu. pak cik ni pun x tau cuma solat.
saya     : eh! tak delah pak cik...ni bleh belajar sendiri la...

pak cik : hmm...kamu bleh buat kelas ni...buat la kelas komputer dekat2 rumah kamu tu...ambil je la sorang 10 ringgit ke kan...kan untung tu...
saya     : pak cik keje kat masjid ni ke?

pak cik : idak lah!! pak cik keje kat Pejabat Perkhidmatan Pertanian sana tuh...saje je datang ke masjid ni nak solat dhuha jap..sekali-sekala solat apa salahnya kan...bersyukur kepada Tuhan kan..
saya     : hmm...betul2..pak cik minat nak beli komputer ni ke??

pak cik : pak cik bukannye minat pada komputer kamu tu tapi pak cik minat pada komputer Sony. Sony, barang2 dia semua bagus...

Baik! cukup sekadar itu...
___________________________________________________________________________________

Sebenarnya, kalau kita perasan tentang apa yang dibualkan oleh saya dan pak cik tadi banyak berkisar pasal komputer kan...timbul satu persoalan dalam benak diri saya. Adakah pentingnya komputer di dalam kehidupan kita? Kalau dilihat situasi zaman sekarang, hampir setiap orang di dalam dunia ini mempunyai komputer di dalam kediaman ataupun pejabat mereka. Tak kiralah komputer riba ke, komputer desktop ke, ipod ke, ipad ke, dan sebagainya, semuanya ada.


Cuba bayangkan jika tak ade komputer lebih2 lagi kita sebagai daie yang memerlukan segala kemudahan teknologi bagi mempermudahkan kerja-kerja berda'wah. Bagi mereka yang bekerja di pejabat pendidikan amat memerlukan komputer kerana kerja2 menulis amat memerlukan komputer bagi mencantikkan tulisan sepertimana yang diinginkan...Kalau seorang pencari maklumat ingin mencari maklumat, maka dia akan mencari maklumat di dalam internet. Internet memerlukan komputer untuk diakses.

Fikir-fikirkan....Sadaqallahul 'adzim...


-penulis-

No comments:

Post a Comment

 
 

Followers

Pembaca