sedikit penghargaan...

"semoga semua artikal yang ditulis dapat memberikan sedikit perubahan kepada pembaca sambil ana sebagai penulis mendapat sekali pahala hasil perubahan pembaca"

Monday, January 10, 2011

Peta adalah perkara yang palig penting dalam setiap urusan perjalanan

Bismillahirrahmanirrahim...

Baru-baru ni, saya telah mengikut rombongan yang menuju ke Akademi Ikatan Muslimin di Ipoh, Perak. Secara jujurnya saya memang tak tahu sangat tentang jalan-jalan yang membawa kami ke Ipoh. Mujurlah diantara kami ada yang mengetahui sedikit tentang peta perjalanan kami ke sana. Alhamdulillah.

Namanya Fulan(bukan nama sebenar) selaku penunjuk arah perjalanan kami ke Ipoh. Dia membawa kami melalui federal highway disamping matlamatnya ingin melalui jalan yang mempunyai 2 bukit bercahayakan lampu spotlight di kiri & kanan jalan tersebut. Disebabkan ingatan yang sedikit terlupa tentang jalan menuju ke situ, kami telah tersesat si sekitar KL dan akhirnya kami mengambil keputusan berpatah-balik dan masuk melalui jambatan berkembar Sunway Piramid dan terus berpandukan signboard Ipoh.

Akhirnya, sepatutnya kami hanya mengambil masa cuma 3 jam, kami telah tertambah 1 jam dan menjadikannya 4 jam. Kami bertolak pukul 12 malam & ke atas dan tiba sekitar pukul 4 pagi. Kami hanya dapat berehat selama 2 jam sehingga subuh sahaja akibat terlalu lame "meronda-ronda" di KL.

Begitu juga dengan kita sebagai seorang daie. Seorang daie perlu memantapkan dirinya disamping dia perlu menunjukkan arah yang sepatutnya mereka pergi dengan sebetulnya kepada orang-orang yang dibawanya. Jika seorang daie tidak tahu tentang "peta" yang sebenar, maka orang yang dibawanya akan tersesat jalan sebagaimana kami yang tersesat jalan menuju ke Ipoh tadi.

Kesimpulannya, peta adalah perkara yang paling penting dalam setiap perjalanan. Tidak kiralah apa-apa pun jenis peta, kertas peta ke, GPS ke, google maps ke. Asalkan perkara seperti itu sangat penting untuk perancangan hidup kita.

Sadaqallahul 'adzim.
-Penulis-

No comments:

Post a Comment

 
 

Followers

Pembaca